Sme to, čo jeme


Podľa ayurvédy sa prijatá potrava skladá zo súčastí vyživujúcich nielen hrubé materiálne telo a jemnohmotné telá, ale svojimi vibráciami pôsobí aj na myseľ. Vychádza z poznania, že tak ako všetko, aj prijímaná potrava je tvorená piatimi prvkami éter, vzduch, oheň, voda a zem a má buď harmonizujúci alebo vychyľujúci vplyv na dóši a tým na našu telomyseľ. Tým, že sme každý iný, mali by sme uprednostňovať jedlo podľa našej Prakrti, ktoré bude naše dóši harmonizovať. Je to individuálne - typu váta bude prospievať ťažšia, výživnejšia, mastnejšia, uzemňujúca potrava s prevládajúcou sladkou, slanou a kyslou chuťou, ale pre typ kapha by to spôsobilo vychýlenie dóši kapha z rovnováhy a následné zdravotné problémy.

Takdatle ako vo všetkom, aj v potravinách sa prejavujúskorica kozmické kvality sattva, radžastamas. Ak v potravine prevláda kvalita sattva, dáva mysli ľahkosť a jas, príležitosť k duchovnému rastu, podporuje zdravie, vyrovnanosť a mierumilovnosť a patria sem potraviny hlavne sladkej chuti, napríklad ryža, sladké ovocie, väčšina zeleniny, niektoré obilniny a koreniny, semená, orechy, mlieko, ghí a med.

 

strukovinyPotraviny typu radžas spôsobujú zvýšenie telesnej aj duševnej aktiklincekyvity, nekľud, posilňujú emócie, vášne, podráždenosť až agresivitu. Patria sem potraviny pálivej, kyslej a slanej chuti, napríklad pálivé koreniny, cibuľa, cesnak, kyslomliečne potraviny, ocot, víno, alkohol, káva, kyslé ovocie, potraviny s vyšším podielom bielkovín – biele mäso, strukoviny. Do tejto kategórie patrí prekorenené, presolené, smažené a horúce jedlo.

 

syrPotraviny povahy tamas v nás vyvolávajú letargiu, ospalosť,mak lenivosť, pomalosť, sebeckosť, neprístupnosť a apatiu. Sú to potraviny konzervované a mrazené, priemyselne spracované, zohrievané zbytky jedla, červené mäso, ryby, fermentované syry, biely cukor a múka, tabak, alkohol, studené pokrmy – zmrzlina, mlieko z chladničky.

 

Povaha potraviny však nie je nemenná, aj zo sattvického jedla sa stane tamasické po niekoľkých hodinách – preto ayurvéda doporučuje jesť vždy čerstvo pripravené jedlo z kvalitných surovín a nie konzumovať ohrievané jedlo z predchádzajúceho dňa. Naopak, studenému mlieku, ktoré je tamasické, zahriatím vrátime jeho kvalitu sattva.

Okrem individuálnych pokynov pri výbere jedla je dobré si osvojiť aj všeobecné zásady týkajúce sa jedla a jedenia, ktoré sú platné pre každého z nás:

Príprava jedla – je nemenej dôležitá ako suroviny, z ktorých je jedlo pripravené. Okrem samozrejmej čistoty pri príprave je dôležité, kto jedlo pripravuje. Mal by to byť zdravý, vyrovnaný a spokojný človek, ktorý pripraví jedlo v pokojnej atmosfére, bez stresu a pri plnej koncentrácii na túto činnosť. Pripraví ho s láskou a vnesie doňho pozitívne vibrácie.

Množstvo jedla – je individuálne, záleží hlavne na sile tráviaceho ohňa, agni. Typy váta sa obyčajne vyznačujú premenlivým agni, niekedy pociťujú silnejšiu chuť na jedlo s možnosťou prejedenia sa, inokedy sa zabudnú najesť. Typy pitta majú silný metabolizmus, majú potrebu jesť jedlo pravidelne s často väčšími porciami a hlad alebo vynechanie jedla u nich vyvoláva podráždenie. Typy kapha majú agni slabší, pomalší metabolizmus a vynechanie jedla im nerobí problém, napríklad na raňajky im stačí čaj, alebo ovocná šťava. Vo všeobecnosti ayurvéda doporučuje naplniť žalúdok do ¾, aby bol v ňom priestor pri jeho pohybe pri miešaní potravy. Správne množstvo poznáme podľa toho, že 1 - 2 hodiny po jedle cítime ľahkosť a nie ťažobu. Veľmi dôležité je prijímať jedlo iba vtedy, keď máme prázdny žalúdok, vyhneme sa zle strávenej potrave, z ktorej sa v tele tvorí toxický odpad, áma. Dobrá rada znie – jedzme 3 hlavné jedlá denne v odstupe 4 až 5 hodín s vynechaním jedenia čohokoľvek medzi hlavnými jedlami. Zlepšíme si trávenie, využitie jedla bude efektívnejšie a pomôžeme aj vylučovaniu.

Atmosféra pri jedení – by mala byť pokojná, vyhnime sa jedeniu v strese, pri prežívaní negatívnych emócií (smútok, hnev,..), riešení problémov. Za takýchto okolností je naša schopnosť dobre stráviť potravu znížená. Každé sústo dobre požujme a premiešajme so slinami, uľahčíme prácu žalúdku. Jedzme v sede, nerobme inú činnosť – čítanie, sledovanie TV – a sústreďme sa na prijímanie jedla, vedome ho vnímajme všetkými zmyslami, nielen chuťou.

Denný režim – všetko okolo nás a v nás prebieha v určitých cykloch aktivity a útlmu. Tak aj počas dňa majú dóši svoj čas, keď dominujú a aj naša schopnosť trávenia, agni je rôzne intenzívna. V čase pitty medzi 10 a 14 hodinou je agni najsilnejší, v čase váty medzi 14 a 18 hodinou je priemerný a v čase kaphy medzi 6 a 10 hodinou je agni najslabší. Je zjavné, že to ladí aj s intenzitou slnečného žiarenia v prírode. Byť v súlade s rytmom okolia a prirodzenosťou svojho tela znamená, že náš obed bude čo do skladby a množstva jedla najbohatší, večera skromnejšia a ľahšia a raňajky, ak vôbec, budú najmenším jedlom dňa.

Žiť a hlavne jesť v súlade s našou konštitúciou znamená mať pevné zdravie a vyrovnaný duševný život. Úprava stravy je pre ayurvédu základným nástrojom na ovplyvnenie zdravia – jeho udržanie alebo navrátenie - prirodzeným spôsobom.