Šesť chutí


Chuť – rasa – je základná vlastnosť potraviny, ktorú vnímame. Rasa v sanskrte má viac významov, znamená aj esencia, miazga, šťava a emócie. Naozaj, medzi chuťou a emóciami je vzájomné prepojenie – rôzne chute v nás vyvolávajú rôzne emócie (napríklad sladká chuť emóciu lásky a spokojnosti) a naopak, rôzne emócie majú rôznu príchuť (emócie hnevu sú pálivé, emócie závisti a frustrácie majú kyslú príchuť).

Podľa ayurvédy je v potravinách zastúpených šesť základných chutí – sladká, kyslá, slaná, pálivá (ostrá), horká a trpká (zvieravá). Vo väčšine potravín je zastúpených viac chutí, výsledná chuť potraviny je chuť, ktorá je dominantná. Napríklad cesnak vnímame ako pálivý, ale obsahuje aj sladkú, horkú, trpkú a slanú chuť v rôznom pomere. Obyčajne v potravine dominuje jedna alebo dve chute.

Tak ako všetko, aj chute sú tvorené prvkami éter, vzduch, oheň, voda a zem. Podľa toho, ktoré prvky chuť tvoria, určujú jej účinok na naše telo a myseľ. Preto pre každý konštitučný typ sú niektoré chute harmonizujúce a iné ho vychyľujú z rovnováhy. Pre typ váta sú vhodné sladká, kyslá a slaná chuť, pre typ pitta sladká, horká a trpká chuť a pre typ kapha sú vhodné pálivá, horká a trpká chuť. Ak vnímame prirodzenosť a inteligenciu nášho tela, cítime, ktorým chutiam dávame prirodzene prednosť. Neovládateľná potreba niektorej chuti môže hovoriť o nerovnováhe, ktorú sa telo snaží napraviť. Je ale treba odlíšiť potrebu tela od rozmaru mysli, ktorá nás často ovláda a vnucuje svoje chuťové nároky.

Bude pre nás užitočné vedieť viac o jednotlivých chutiach, ich účinkoch na telo aj myseľ a ktoré potraviny sú ich nositeľmi.

ryzaSladká – je tvorená hlavne prvkami voda a zem, je ťažká, ochladzujúca a zvlhčujúca. Je upokojujúca, dodáva energiu, silu, vyživuje všetky tkanivá – preto je vhodná v období rastu, po chorobe aj v starobe. Je to prvá chuť, ktorú pocítime po narodení v materskom mlieku, je nevyhnutná pre život a je to jediná chuť kvality sattva, preto je najvhodnejšia pre myseľ. Vyvoláva pocit spokojnosti, harmónie, slasti a pôžitku. Nachádza sa v sladkom ovocí (ďatle, figy, banány, marhule, slivky, maliny, hrušky, hrozno, broskyne, čerešne, mango, ananás, kokos), v zelenine (špargľa, fenykel, tekvica, cvikľa, zemiaky, mrkva, petržlen, kukurica, uhorka, fazuľové struky, čierne olivy, paprika), v obilninách (ryža, pšenica, jačmeň, proso), v orechoch (mandle, vlašské, kešu, pistácie, arašidy), semenách (slnečnicové, tekvicové, sezamové), v mäse (hovädzie, bravčové, králik, morka, kačica, sladkovodná ryba, krevety), v mlieku, smotane, vajciach, ghí a v sladidlách (biely cukor, fruktóza, med, trstinový cukor, melasa, sirupy – javorový, ďatlový, ryžový). Pri nadmernom užívaní sladkej chuti sa zvyšuje dóša kapha, znižuje tráviaci oheň agni, dostavuje sa nadváha, oslabené trávenie, zvracanie, zťažený krvný obeh, zápcha, cukrovka, únava, parazity, zahlienenie a zápaly dýchacích ciest. Vedie k letargii, lenivosti a samoľúbosti.

syry vinoKyslá – je tvorená hlavne prvkami oheň a zem, je ťažká, zahrievajúca a mastná. Je osviežujúca, zvyšuje agni, podporuje chuť do jedla, tvorbu slín, tráviacich štiav a upravuje peristaltiku čriev. Podporuje výživu tkanív, okrem reprodukčného tkaniva, zvyšuje energiu a vitalitu. Stimuluje myseľ, posilňuje túžbu po zmyslových zážitkoch a motivuje k akcii. Nachádza sa v kyslom ovocí (citrusy, jahody, maliny, čučoriedky, ostružiny, kyslé jablká, slivky, hrozno, broskyne), v rajčinách, kyslomliečnych výrobkoch (syry, jogurt, kyslá smotana, tvaroh), v kvasených potravinách (kyslá kapusta, nakladaná zelenina, huby v octe), vo víne, sójovej omáčke, octe, kečupe. Pri nadmernej konzumácii sa zvyšuje dóša pittakapha, kyslosť, dostavuje sa pálenie žáhy, závraty, predčasné starnutie. Môžu sa objaviť kožné problémy – pocity svrbenia, pálenia, akné, koprivka, ekzémy, lupienka, zápaly a hnisania v tele. V mentálnej rovine posilňuje sklon k porovnávaniu a vedie k závisti, frustrácii a žiarlivosti.

 solSlaná – je tvorená hlavne prvkami oheň a voda, je ťažká, zahrievajúca a mastná. Zvýrazňuje ostatné chute v jedle, v primeranom množstve podporuje chuť do jedla a trávenie, prečisťuje, detoxifikuje, podporuje vylučovanie slín, potenie a sexuálnu aktivitu. V menšom množstve má preháňavý účinok, vo väčších dávkach podporuje dávenie. V primeranej miere je nevyhnutná, pretože otvára myseľ k  zážitkom a ku kontaktu s okolím, čo je dôležité k uvedomovaniu si samého seba a okolitého sveta. Slanú chuť nájdeme hlavne v soli, morských riasach, v morských rybách a živočíchoch, v údených rybách, mäse a syroch, priemyselne vyrábaných výrobkoch (konzervy, nakladaná zelenina, solené oriešky, čipsy, krekry), v ančovičkách, olivách, fast foode. Nadmerná konzumácia slanej chuti vychyľuje dóšu pittakapha a prináša zadržiavanie tekutín v tele, opuchy, kožné problémy, impotenciu, predčasné starnutie, plešatosť a krvácavosť. Na mentálnej úrovni priveľa soli vedie k pôžitkárstvu, túžbe po intenzívnych zážitkoch, až k mániám.

spicyPálivá – je tvorená hlavne prvkami oheň a vzduch, je ľahká, zahrievajúca a vysušujúca. Pôsobí proti baktériám a parazitom, otvára cievy, dáva do pohybu viaznúcu krv a usadeniny. Zlepšuje trávenie, podporuje chuť do jedla, vstrebávanie, pomáha detoxifikácii a chudnutiu. Zahrievajúci účinok podporuje krvný obeh, potenie, sekréciu z nosa a očí. Vplyv vysušujúceho účinku vítame u tukového tkaniva pri nadváhe, ale nie u iných telesných tekutín, napríklad materského mlieka alebo spermií, čo vedie až k neplodnosti. Zintenzívňuje prežívanie zážitkov, zvyšuje nadšenie, koncentráciu a jasnosť mysli. Je hlavne v pálivom korení a bylinách (čierne korenie, majoránka, zázvor, škorica, klinčeky, čilli, horčica, fenykel, rasca, muškátový orech, bobkový list,..), v zelenine (reďkovky, pór, chren, cibuľa, cesnak, rukola) v alkohole. Príliš veľa pálivej chuti v jedle neprospieva hlavne pitte kvôli zahrievaniu a váte kvôli vysušovaniu, pri dhodobom používaní. Zpôsobuje sucho v ústach, nadmerný smäd, pálenie žáhy, horúčku, vychudnutosť, slabosť, hnačku, tras a oslabenie potencie u mužov. Na mentálnej úrovni nadužívanie tejto chuti vedie k nepokoju, netrpezlivosti, úzkosti, nespavosti a k vyčerpaniu. Táto chuť je stimulujúca a môže na ňu vzniknúť návyk.

kava cokoHorká – je tvorená hlavne prvkami vzduch a éter, je ľahká, ochladzujúca a vysušujúca. Táto chuť je najviac liečivá a očisťujúca – pôsobí detoxikačne, proti baktériám a parazitom, lieči zápaly, horúčky, kožné ochorenia a zbavuje toxínov. Odbúrava tuk, posilňuje svaly, zpevňuje kožu a vysušuje hlieny. Zvyšuje vnímanie, pocity nespokojnosti a tým chuť po zmene. Nachádza sa v horkých bylinách a korení (aloe, kurkuma, bazalka, koriander, pískavica, neem, bringarádž,.. ), káve, čaji, horkej čokoláde, kakau a v zelenine (čakanka, šalát, kel, baklažán, listy púpavy). Táto chuť je asi najmenej zastúpená v našej strave, ale jej nadmerné užívanie spôsobuje bolesti hlavy, vychudnutosť, závraty, tras, stuhlosť svalov a šliach, kolikové bolesti a vysušovanie telesných tekutín, vrátanie spermií. Na mentálnej úrovni veľa horkej chuti v potrave spôsobuje nespokojnosť, nerozhodnosť, pocity úzkosti a neistoty.

strukoviny1Trpká – je tvorená hlavne prvkami vzduch a zem, je ľahká, ochladzujúca a vysušujúca. Je liečivá, očisťujúca a sťahujúca. Znižuje sekréciu slín, hlienu a spermy, znižuje produkciu potu, moču a stolice. Sťahujúci účinok na tkanivá a sliznice zastavuje krvácanie, hnačku, hojí rany, vredy a zápaly. Na emocionálnej úrovni ukľudňuje prílišné vzrušenie mysli a vedie k introverzii. Trpká chuť je hlavne v strukovinách (fazuľa, hnedá šošovica, hrach, sója – tempeh,..), v ovocí (jablká, trnky, nezrelý banán, granátové jablko, maliny, jahody, čerešne,..), v orechoch (lieskové, píniové, makadamové, pekanové), v bylinách a korení (koriander, bazalka, kôpor, majoránka, muškátový orech, mak, divozel, skorocel,..), v zelenine (zemiaky, brokolica, zeler, špenát, šalát, karfiol, mrkva, baklažán, cuketa, klíčky,.. ), v obilninách (pohánka, žito), v zverine, v suchom červenom víne. Dlhodobejšia prevaha tejto chuti v potrave spôsobuje sucho v ústach, zápchu, predčasné starnutie, vychudnutosť, nafukovanie, zadržiavanie toxínov a zníženú produkciu spermií. V mentálnej rovine príliš veľa trpkej chuti vedie k neistote v styku s okolím, stiahnutiu sa do seba, ku strachu a úzkosti.

Ak sme zdraví a chceme naďalej ostať v harmónii, uprednostňujeme potraviny s prevažujúcimi chuťami, ktoré harmonizujú naše dóši a sú v súlade s našou Prakrti. Ak sa necítime vo svojej koži, máme nejaký zdravotný problém, ktorý je vždy dôsledkom vychýlenia dóši, stravu zameriame na harmonizovanie tejto dóši. Každému z nás, či sme zdraví alebo nie, prospieva prispôsobiť svoju stravu aj dobe dňa a roka a tým byť v súlade s dóšami, ktoré prevažujú. Napríklad v horúcom lete, kedy dominuje pitta, obmedzíme potraviny so slanou, kyslou a pálivou chuťou.