5 tipov ako prežiť v zdraví obdobie váty (jeseň, zima)


dosi_ a_obdobia

Podľa ayurvédy cyklické striedanie ročných období spôsobujú špecifické vlastnosti dóš váty, pitty a kaphy, ktoré striedavo prevládajú v jednotlivých ročných obdobiach. Napríklad na konci leta, s príchodom jesene - približne v polovici septembra - sa oslabuje  vplyv horúcej pitty a prichádza dominancia studenej, premenlivej, suchej, veternej váty, ktorá trvá približne do polovice januára. Potom nasleduje obdobie chladnej, vlhkej, ťažkej kaphy trvajúce približne do polovice mája a cyklus potom opäť pokračuje dominantným vplyvom horúcej, ľahkej, jasnej pitty, ktorá kraľuje v letnom období.

Je dobré pochopiť, že v danom aktuálnom období - napríklad na jeseň - sa dominantná dóša váta zvyšuje a hromadí nielen v prírode, ale aj v ľudskom tele. Narušenie rovnováhy dóš je potom jednou z možných príčin ochorení. Ayurvéda pokladá zmeny a vplyv ročných období za jeden z najrozhodujúcejších faktorov vychyľovania dóš z rovnováhy a zvlášť kritické sú prechodné obdobia zima - jar a rovnako aj leto - jeseň.

V tomto období nastupuje vplyv váty a vy ste si všimli, že máte suchšiu pokožku, väčší apetít po lete, horšie prekrvenie končatín, ľahší spánok a možno aj horšie vyprázdňovanie. S vátou sú spojené častejšie ochorenia z prechladnutia, boľavé hrdlo, chrípka, či zápal priedušiek a iné ochorenia dýchacích ciest. V tomto období by mali byť obozretní hlavne ľudia typu váta. Je rozumné byť v harmónii so zmenami v prírode, nepriečiť sa im a prispôsobiť sa zmenou stravovania, aktivít a svojich návykov. Ľudia ignorujúci meniace sa obdobia ľahko podľahnú ich negatívnym vplyvom a každoročne sa potýkajú s rôznymi ochoreniami.

Ayurvéda ponúka dobré rady ako byť v súlade s jednotlivými ročnými obdobiami, ako prispôsobiť náš životný štýl týmto zmenám a tak prejsť cez jednotlivé ročné obdobia v zdraví a bez akýchkoľvek ochorení. 

1. Strava

V tomto období slabne vplyv pitty, ktorá vládne letu, kedy ste prirodzene siahli po studenom nápoji, zmrzline, či surových šalátoch. S nástupom jesene a zimy je rozumné na studené potraviny úplne zabudnúť! Zabudnite aj na hladovky a pôsty v tomto období. Doprajte si teplé, výživné a sýtejšie jedlo s prevažujúcou sladkou, slanou a kyslou chuťou, lebo tieto chute vátu harmonizujú. Namieste sú sýte teplé polievky, obilniny, ryža, zemiaky, sladká sezónna zelenina - tekvica, koreňová zelenina, kukurica, cvikľa, cibuľa, cesnak, orechy, semená. Tráviaci oheň sa zvyšuje, takže oproti letu máte viac chuť aj na ťažšie jedlá - zapekané, vyprážané - a väčší prísun bielkovín. Nebojte sa zaradiť do jedál viac oleja a zahrievajúcich korenín (čierne korenie, kajenské, tymián, oregano, bazalka, majorán, zázvor, škorica, kurkuma, rasca, kardamom, horčičné semienko, pískavica,..) Pitný režim zabezpečte hlavne bylinkovým čajom s medom (veľmi vhodný je zahrievajúci zázvorový), minerálkou, ovocnou šťavou izbovej teploty a obmedzte kofeínové nápoje. Ak máte problém so spaním, dajte si pohár teplého mlieka s troškou muškátového orieška.    

2. Olejová masáž

Doprajte si čo najčastejšie masáž teplým sezamovým olejom, ktorá vám prekrví a uvoľní telo, pomôže vyplaviť nahromadené toxíny a blahodárne zapôsobí aj na psychiku. Hlavne pre ľudí typu váta je táto masáž ťažším a vyživujúcim sezamovým olejom veľmi prospešná. V domácom prostredí sa dá robiť aj denne, čo ayurvéda aj odporúča, premasírujte si celé telo - najlepšie ráno - a dajte si teplý kúpeľ, či sprchu. Využite každú príležitosť pobudnúť napríklad v saune a prehriať si celé telo, či užiť si aj iné teplé procedúry.

3. Vnútorná očista

Je všeobecne známe, že na prelome zimy a jari je čas na očistu, detoxikáciu organizmu. Ayurvéda takúto očistu doporučuje aj na prelome leta a jesene. Vhodná je napríklad jogínska očista celého tráviaceho traktu šank-prakšalána, ktorá je skôr určená skúsenejším cvičencom jógy. Účinným prostriedkom na zníženie váty je výplach hrubého čreva (basti) s použitím oleja, odvaru z bylín, alebo ich kombinácie po porade s ayurvédskym terapeutom. Bežne doma môžete použiť nosné aplikácie (nasya) pri poruchách váty, napr. pri migrenóznych bolestiach hlavy, suchom nose a dutinách, nervozite, úzkosti, strachu, negativizme, strese, točení hlavy, či strate čuchu. Ponorte malíček do teplého oleja alebo ghí, zasuňte ho do nosných dierok a jemne premažte vnútorné steny nosa tak hlboko, ako dá. Táto masáž napomáha uvoľneniu hlbších tkanív a tiež zlepší dýchanie - nepriechodný nos totiž znamená zníženú vitalitu, horšie okysličovanie tkanív a oslabené zmyslové orgány. Nos je najkratšia brána k vedomiu - táto technika pomáha otvoriť a uvoľniť emócie. Ak máte časté nádchy a problémy s dutinami, preplachujte si nos slanou vodou (džala néti), ktorá sa špeciálnou nádobkou pri náklone hlavy leje do jednej a vyteká druhou nosnou dierkou.

4. Oblečenie

Po lete je ťažké sa vzdať ľahkého oblečenia, aj napriek tomu, že nás prichádzajúca jeseň zaskočí chladnejšími ránami a večermi. Podľa možnosti sa zbytočne nevystavujte chladu, vetru a dažďu. Chráňte si hlavne hlavu a krk, keď prechádzate z tepla do chladu, pretože cez hlavu je únik tepla z tela najväčší, a takisto aj nohy. Chlad zvyšuje vátu a tým aj možnosť ochorenia.

5. Aktivita a oddych

Váte neprospieva nadmerná, vysiľujúca námaha fyzická aj psychická, hluk, ponocovanie, nepravidelnosť v dennom režime. Ak cvičiť, tak voľte mierne cvičenie, napríklad jógu. S narastajúcim úbytkom denného svetla pociťujete väčšiu potrebu spánku, najlepšie je ísť spať do 22. hodiny, viac si pospite a neprepínajte svoje sily - leňošte a oddychujte viac ako inokedy.